söndag, december 18, 2011

Bountypraliner

Doppade i mörk choklad. Vit choklad ringlad överst
 Ringla över choklad med hjälp av en gaffel. Här har jag använd ljus choklad

 Lägg dina praliner i en fin ask och du har en toppenpresent när du går på kalas


 
Oj oj oj ... det GODASTE julgodiset jag gjort! Ja, det godaste godiset jag gjort över huvudtaget! Älskar man choklad och kokos, som jag gör, så är de här godingarna ett måste. De kommer ta slut direkt! De smakar EXAKT som Bounty och Coco. Frågan är hur jag skall kunna låta bli att äta upp dem alla???

De är lite pilliga att göra, men det är värt varenda sekund - jag lovar och svär.

Doppa dem i valfri choklad och ringla valfri choklad över. Det blir snyggt att t ex doppa dem i ljus choklad för att sedan ringla över vit eller mörk choklad. På bilderna har jag använd ljus choklad.

Gör dem små, för de är ganska söta!

50 st

50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 krm salt
200 g (1 påse) kokos

garnering
200 g choklad

Blanda allt utom kokos i en kastrull och koka i runt 10 minuter, tills smeten börjar bli lite seg. Tillsätt kokosen. Låt smeten svalna något och rulla sedan små bollar och lägg på en tallrik/bricka. Ställ i frysen i ca 30 min. Smält valfri choklad och rulla/doppa bollarna i. Låt stelna på bakplåtspapper. Smält ev mer choklad (eller om det blev nån kvar) och ringla över med hjälp av en gaffel. Stelna. Förvaras kallt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh himmel så gott det ser ut, måste testas ;)
God Jul på dig!
(jag följer dig varje dag fortfarande trots att jag har en egen bloggpaus) ;)
Eva-Lena (Dansbandsfrun) ;)

Sara sa...

Saknar din blogg :-(
Testa dem här, de är FARLIGT goda!

Kram Sara