söndag, december 18, 2011

Chokladkola med flingsalt



 Lägger du saltsidan ner när du skär kolan, får du skarpare, snyggare kanter upptill


Klassisk chokladkola som bara är bäst! Jag kokar min till 127 grader så den blir så påss hård att den inte "smälter" och tappar formen. Jag gillar INTE lös kola som saknar tuggmotstånd.

Kolan går lätt att skära/klippa i bitar. Jag strör på halvssalt på halva smeten, det blir grymt gott tycker jag! Har ni inte testat det - gör det! Det händer nåt på smaklökarna!

Glukosen gör så att kolan inte blir "sockrig" utan jämn och fin. Jag köper min glukos på Ica.

När du skär kolan, lägg "saltsidan" ner. Då får du finare bitar.
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 1/2 dl socker
1 dl ljus sirap
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 msk glukos (eller honung)

Smält smöret i en vid kastrull (runt 20 cm i diameter). Blanda ner övriga ingredienser och vispa med en visp så smeten blir jämn. Koka på medeltemperatur och rör då och då. Vid 120 grader blir kolan mjuk och vid 130 hård så du lätt kan skära/klippa den. Häll upp smeten i en form, 20*30 cm, klädd med plast/bakplåtspapper. Jag tog en mindre form och då blir kolorna tjockare. Låt stelna och skär/klipp i önskad storlek. Vik gärna in kolorna i papper.

5 kommentarer:

Rebeccca(aka.marängel) sa...

Fina bitar du har fått dom i! Min kola (helt annat recept) blev helt lös.
Blir nästan lite avundsjuk...

Sara sa...

Termometer, säger jag bara! Då får du rätt konsistens. Lycka till!

Kram Sara

Anonym sa...

Hade laddat i helgen, och skulle koka din kola. Slänger i termometern och märker att den bara går till 120 grader.... Ja, ja, jag får gå på känn efter det tänker jag.
När jag sätter igång termomtern märker jag att den inte funkar alls.... :-(
Så mitt "gå på känn" misslyckades kapitalt och den blev stenhård. Men skam den som ger sig. Ny termometer ska inhandlas och sen ska det kokas mer saras chokladkola! :-)
Ha en go vecka!
Kram Alexandra

Anonym sa...

Jaa, termometer är det enda rätta! Kokte kolan utan kakao men med lakritspulver. Det blev mkt gott!

Anonym sa...

Sjukt gott!