tisdag, februari 07, 2012

Inlagt rödlök

Löken får en härlig färg ...

Här i en grönsallad. Så grymt gott!


Mums, det här är nåt som jag verkligen inte vill vara utan!

Löken får en härligt rosa färg och smakar milt och lite sötsyrligt. Passar i din grönsallad eller som ensamt tillbehör till köttet, fisken eller kyckligen.

Kan verkligen rekommendera er att ha en burk ... eller två ... i kylskåpet. Om du inte är nere med fingrarna i burken har du lök som står sig i en evigheeeeeet!

Efter 6-8 timmar i kylskåpet har löken fått en jämn, rosa färg.

2 små burkar (typ Ica´s tacosåsburkar)

3 rödlökar
1/2 dl ättikssprit 12%
1 dl socker
2 dl vatten

Skiva löken tunt och lägg i rena glasburkar. Rör ihop lagen och när sockret löst sig, häller du lagen över rödlöken. Förvaras i kylskåp.

6 kommentarer:

"Hemmet är min vrå" sa...

Det ska jag prova, tack för receptet. Kram MIMMI

Emma sa...

Vad käckt! Detta sparar jag!

Pralin från matmedmera sa...

Det vill jag också pröva

Sara sa...

Hej, jag hamnade på din blogg när jag sökte på ett recept. Wow, här är många recept som ska provas. Det som jag fastnade för är att de flesta recepten verkar vara enkla att tillaga, och jag är inte en fena i köket annars. Ska bli spännande och kul att få en ny blogg att följa! Tack!

Vardaxlyx sa...

Har oxå gjort inlagd rödlök och det är ju bara sååååå gott =)
Kramkram denna fredag!

Sara sa...

Tack sara för dina fina ord!! Välkommen tillbaks!! :-)

Inlagd rödlök är såååå gott... mums! Har det i grönsalladen!

Kram Sara